Program F3A Klub

      1. Start
      2. Podwójny Immelman
      3. Dwie szybkie beczki
      4. Dwie pętle wewnętrzne
      5. Ósemka kubańska
      6. Lot plecowy
      7. Ranvers
      8. Korkociąg - 3 zwitki
      9. Runda czterozakrętowa
      10. Lądowanie

Opis programu

  1. Start -model startuje pod wiatr, wykonuje zakręt proceduralny (zakręt 90°, potem zakręt 270° w przeciwna stronę niż pierwszy tj. jeżeli pierwszy w prawo to drugi w lewo). Po wykonaniu tego zakrętu jest przelot wolny z wiatrem, później trzeba zawrócić (dowolną figurą akrobacyjną). Po zawrocie rozpoczyna się kręcenie następnej figury która jest:
  2. Podwójny Immelman - pod wiatr, model wykonuje Immelmana (półpętlę i półbeczkę), następnie półpętlę zewnętrzną w dół, po czym półbeczką wychodzi do lotu poziomego
  3. Dwie beczki szybkie - z wiatrem jedna po drugiej , nie może być przerwy ani zmiany poziomu, musi lecieć prosto. Po beczkach znowu zawracamy dowolną figurą, ponieważ figury w klubie kręci się tylko na środku przed sędziami.
  4. Dwie pętle - jedna po drugiej muszą się nakładać na siebie, wykonuje się pod wiatr
  5. Ósemka kubańska - wejście i wyjście z wiatrem
  6. Lot na plecach - ok. 5 sekund, pod wiatr, wysokość i kierunek stałe
  7. Przewrót /ranvers/ - przez skrzydło, rozpoczyna się z wiatrem a kończy pod wiatr
  8. Korkociąg - 3 zwitki, rozpoczyna się i kończy pod wiatr
  9. Runda do lądowania czterozakrętowa - prostokąt
  10. Lądowanie

Czas na rozpoczęcie programu - 3 minty.
Czas na wykonanie programu - 7 minut.
Maksymalna masa modelu - 5 kg, maksymalne wymiary - 2 m x 2 m.


REGULAMIN TYMCZASOWY
ZAWODÓW MODELI AKROBACYJNYCH ZDALNIE STEROWANYCH
W KLASIE F3A-KLUB [...]

/Obowiązuje od 1.01.1997r./

 

  1. CEL ZAWODÓW.
    1. Rozwijanie i upowszechnianie zawodów modeli zdalnie sterowanych jako jednej z popularnych dziedzin rekreacji i sportu modelarskiego.
    2. Umożliwienie początkującym modelarzom -pilotom modeli zdalnie sterowanych udziału w zawodach sportowych.
    3. Podnoszenie i doskonalenie poziomu pilotowania modeli akrobacyjnych i śmigłowców zdalnie sterowanych w celu umożliwienia nawiązania równorzędnego współzawodnictwa sportowego z zawodnikami startującymi w klasach modeli formuły mistrzostw świata F3A i F3C.
  2.  

  3. KLASY MODELI.
    1. F3A-klub -modele akrobacyjne.
    2. F3C-klub -modele śmigłowców.
  4.  

  5. RODZAJE ZAWODÓW.
    1. Klubowe, międzyklubowe, okręgowe
    2. Ogólnopolskie zaliczane do Pucharów Polski
    3. Mistrzostwa Polski juniorów -będą ogłaszane na dany rok, jeśli w rozegranych w roku ubiegłym roku mistrzostwach Polski oraz zawodach ogólnopolskich zaliczanych do Pucharu Polski zostało sklasyfikowanych w danej klasie minimum 10 juniorów Tytuły mistrza i wicemistrzów będą przyznane, jeśli w mistrzostwach Polski zostało sklasyfikowanych minimum 5 zawodników. Jeśli sklasyfikowano 4 lub mniej zawodników, to zawody zostaną uznane jako ogólnopolskie.
  6.  

  7. WARUNKI UDZIAŁU W ZAWODACH.
    1. W zawodach mogą brać udział modelarze posiadający ważną na dany rok Licencję Sportową F Al Modelarza Lotniczego wydaną przez Aeroklub Polski.
    2. W zawodach ogólnopolskich zaliczanych do Pucharów Polski mogą brać udział młodzicy, juniorzy. oraz seniorzy, którzy w ubiegłym roku zajęli w mistrzostwach Polski w klasie F3A lub F3C miejsce poniżej 6-tego, a w pucharze Polski w klasie F3A-klub lub F3C-klub poniżej 2-go miejsca.
    3. W mistrzostwach Polski juniorów mogą brać udział zawodnicy w wieku do 18 lat (brany jest pod uwagę tylko rok urodzenia).
  8.  

  9. PRZEPISY TECHNICZNE i SPORTOWE.
    1. W klasie F3A-klub obowiązują przepisy dla klasy F3A, które określa Kodeks Sportowy FAI w dziale 4c, część piąta, pkt. od 5.11. do 5.1.13. z następującymi zmianami:
      a) W pkt. 5.1.8 - nie ocenia się nawrotów, tylko figury położone centralnie
      b) W pkt. 5.1.9 - każdy z zawodników ma prawo wykonać 4 loty. Organizatorzy mogą zmniejszyć ilość lotów, ale muszą to podać przed rozpoczęciem zawodów. Do klasyfikacji końcowej brana będzie pod uwagę suma uzyskanych punktów (bez przeliczania na skalę 1000-punktową) w poszczególnych lotach, pomniejszona o wynik najsłabszego lotu
      c) W pkt. 5.1.10 - loty ocenia 3 lub 5 sędziów. W wypadku 5 sędziów wynik najniższy i najwyższy zostaje odrzucony
      d) W pkt. 5.1.12 -obowiązuje czas 7 minut -zamiast 10 minut
      e) W pkt. 5.1.13 -obowiązuje niżej podany program akrobacji, współczynniki trudności oraz opisy figur:


    Wszystkie figury akrobacji powinny rozpoczynać się i kończyć lotem poziomym prostolinijnym. Figury centralne powinny zaczynać się i kończyć na tym samym kursie. Jeżeli nie ustalono inaczej, to zarówno wejście w figurę jak i wyjście z niej powinno nastąpić na tej samej wysokości. Musi być zachowana podana kolejność wykonywanych figur. Start modelu następuje pod wiatr, pierwsza figura tj. podwójny Imelman, również wykonywany jest pod wiatr.

     

Cytowany regulamin w oryginale dotyczy równiez F3C-klub (smiglowce RC), odpowiednie fragmenty usunieto.

 


Aktualizacja 30.10.2000