Program F3A Klub
- Start
- Podwójny Immelman
- Dwie szybkie beczki
- Dwie pętle wewnętrzne
- Ósemka kubańska
- Lot plecowy
- Ranvers
- Korkociąg - 3 zwitki
- Runda czterozakrętowa
- Lądowanie
Opis programu
- Start -model startuje
pod wiatr, wykonuje zakręt proceduralny (zakręt 90°, potem zakręt 270° w przeciwna
stronę niż pierwszy tj. jeżeli pierwszy w prawo to drugi w lewo). Po wykonaniu
tego zakrętu jest przelot wolny z wiatrem, później trzeba zawrócić (dowolną
figurą akrobacyjną). Po zawrocie rozpoczyna się kręcenie następnej figury
która jest:
- Podwójny Immelman -
pod wiatr, model wykonuje Immelmana (półpętlę i półbeczkę), następnie półpętlę
zewnętrzną w dół, po czym półbeczką wychodzi do lotu poziomego
- Dwie beczki szybkie -
z wiatrem jedna po drugiej , nie może być przerwy ani zmiany poziomu, musi
lecieć prosto. Po beczkach znowu zawracamy dowolną figurą, ponieważ figury
w klubie kręci się tylko na środku przed sędziami.
- Dwie pętle - jedna
po drugiej muszą się nakładać na siebie, wykonuje się pod wiatr
- Ósemka kubańska -
wejście i wyjście z wiatrem
- Lot na plecach - ok.
5 sekund, pod wiatr, wysokość i kierunek stałe
- Przewrót /ranvers/
- przez skrzydło, rozpoczyna się z wiatrem a kończy pod wiatr
- Korkociąg - 3 zwitki,
rozpoczyna się i kończy pod wiatr
- Runda do lądowania czterozakrętowa -
prostokąt
- Lądowanie
Czas na rozpoczęcie programu - 3 minty.
Czas na wykonanie programu - 7 minut.
Maksymalna masa modelu - 5 kg, maksymalne wymiary - 2 m x 2 m.
REGULAMIN TYMCZASOWY
ZAWODÓW MODELI AKROBACYJNYCH ZDALNIE STEROWANYCH
W KLASIE F3A-KLUB [...]
/Obowiązuje od 1.01.1997r./
- CEL ZAWODÓW.
- Rozwijanie i upowszechnianie zawodów modeli zdalnie sterowanych jako
jednej z popularnych dziedzin rekreacji i sportu modelarskiego.
- Umożliwienie początkującym modelarzom -pilotom modeli zdalnie sterowanych
udziału w zawodach sportowych.
- Podnoszenie i doskonalenie poziomu pilotowania modeli akrobacyjnych
i śmigłowców zdalnie sterowanych w celu umożliwienia nawiązania równorzędnego
współzawodnictwa sportowego z zawodnikami startującymi w klasach modeli
formuły mistrzostw świata F3A i F3C.
- KLASY MODELI.
- F3A-klub -modele akrobacyjne.
- F3C-klub -modele śmigłowców.
- RODZAJE ZAWODÓW.
- Klubowe, międzyklubowe, okręgowe
- Ogólnopolskie zaliczane do Pucharów Polski
- Mistrzostwa Polski juniorów -będą ogłaszane na dany rok, jeśli w rozegranych
w roku ubiegłym roku mistrzostwach Polski oraz zawodach ogólnopolskich
zaliczanych do Pucharu Polski zostało sklasyfikowanych w danej klasie
minimum 10 juniorów Tytuły mistrza i wicemistrzów będą przyznane, jeśli
w mistrzostwach Polski zostało sklasyfikowanych minimum 5 zawodników.
Jeśli sklasyfikowano 4 lub mniej zawodników, to zawody zostaną uznane
jako ogólnopolskie.
- WARUNKI UDZIAŁU W ZAWODACH.
- W zawodach mogą brać udział modelarze posiadający ważną na dany rok
Licencję Sportową F Al Modelarza Lotniczego wydaną przez Aeroklub Polski.
- W zawodach ogólnopolskich zaliczanych do Pucharów Polski mogą brać
udział młodzicy, juniorzy. oraz seniorzy, którzy w ubiegłym roku zajęli
w mistrzostwach Polski w klasie F3A lub F3C miejsce poniżej 6-tego, a
w pucharze Polski w klasie F3A-klub lub F3C-klub poniżej 2-go miejsca.
- W mistrzostwach Polski juniorów mogą brać udział zawodnicy w wieku
do 18 lat (brany jest pod uwagę tylko rok urodzenia).
- PRZEPISY TECHNICZNE i SPORTOWE.
- W klasie F3A-klub obowiązują przepisy dla klasy F3A, które określa
Kodeks Sportowy FAI w dziale 4c, część piąta, pkt. od 5.11. do 5.1.13.
z następującymi zmianami:
a) W pkt. 5.1.8 - nie ocenia się nawrotów, tylko figury położone centralnie
b) W pkt. 5.1.9 - każdy z zawodników ma prawo wykonać 4 loty. Organizatorzy
mogą zmniejszyć ilość lotów, ale muszą to podać przed rozpoczęciem zawodów.
Do klasyfikacji końcowej brana będzie pod uwagę suma uzyskanych punktów
(bez przeliczania na skalę 1000-punktową) w poszczególnych lotach, pomniejszona
o wynik najsłabszego lotu
c) W pkt. 5.1.10 - loty ocenia 3 lub 5 sędziów. W wypadku 5 sędziów wynik
najniższy i najwyższy zostaje odrzucony
d) W pkt. 5.1.12 -obowiązuje czas 7 minut -zamiast 10 minut
e) W pkt. 5.1.13 -obowiązuje niżej podany program akrobacji, współczynniki
trudności oraz opisy figur:
Wszystkie figury akrobacji powinny rozpoczynać się i kończyć lotem poziomym
prostolinijnym. Figury centralne powinny zaczynać się i kończyć na tym
samym kursie. Jeżeli nie ustalono inaczej, to zarówno wejście w figurę
jak i wyjście z niej powinno nastąpić na tej samej wysokości. Musi być
zachowana podana kolejność wykonywanych figur. Start modelu następuje
pod wiatr, pierwsza figura tj. podwójny Imelman, również wykonywany jest
pod wiatr.
- e1. START: K-1.
Model startuje z pasa startowego, nabiera wysokości i następnie wykonuje zakręt
o 90° (w prawo lub w lewo -decyduje sędzia główny) i następnie wykonuje zakręt
o 270° do przelotu powrotnego. Sposób wykonania nawrotu do figury pozostawia
się do wyboru przez pilota (może być zakręt o 180" jak też zawrót).
- Jeżeli model nie leciał zgodnie z opisem startu - 0 pkt.
- Za elementy startu przyznaje się tylko 0 pkt. lub 10 pkt.
- e2. PODWÓJNY IMMELMAN: K-2
Model wykonuje półpętlę wewnętrzną do góry, następnie natychmiast półbeczkę,
żeby przejść do lotu poziomego na wyższym poziomie niż wejście. Lot poziomy
trwa około 1 sekundy (w linii prostej). następnie model wykonuje pół pętli
zewnętrznej (kabina modelu na zewnątrz okręgu) i natychmiast pół beczki, żeby
przejść do lotu poziomego na tej samej wysokości, na której nastąpiło wejście
do figury.
Ocenę obniża się:
- Za zmiany kierunku przy półpętlach i półbeczkach.
- Jeżeli półbeczki nie były wykonane bezpośrednio po półpętlach.
- e3. DWIE BECZKI SZYBKIE: K-4.
Model wykonuje figurę z lotu poziomego. czyli dwa obroty po 360° w lewo lub
w prawo. Beczki muszą być wykonane bezpośrednio po sobie i muszą być zakończone
lotem poziomym prostoliniowym.
Ocenę obniża się:
- Za zmianę kierunku lub wysokości lotu.
- Jeśli nie zachowana jest stala prędkość przy wykonywaniu beczek.
- Jeśli podczas wykonywania beczek obrót wokół osi podłużnej nie wynosił
dokładnie 360°.
- Jeśli druga beczka nie została wykonana bezpośrednio po pierwszej.
- e4. DWIE PĘTLE WEWNĘTRZNE: K-3.
Model wykonuje lot do góry po obwodzie koła dwukrotnie. Dwie wykonane pętle
muszą być kołowe i muszą nakładać się na siebie.
Ocenę obniża się jeśli:
- Pętle nie były kołowe.
- Skrzydła modelu nie były poziomo (były ze zwisem).
- Nastąpiła zmiana kierunku lotu w czasie wykonywania pętli.
- e5. ÓSEMKA KUBAŃSKA: K-2.
Model wznosi się po okręgu, wykonuje półpętlę wewnętrzną. Z górnego położenia
okręgu schodzi pod kątem 45° i wykonuje w połowie osi podłużnej figury pół
beczki. Następnie leci taki sam odcinek pod kątem 45° i wykonuje pół pętli
wewnętrznej do jej górnego położenia. Schodząc w pozycji na plecach pod kątem
45° w miejscu przecięcia się z osią podłużną figury, jak też w miejscu wykonania
poprzedniej półbeczki -wykonuje drugą półbeczkę przechodząc po takim samym
odcinku prostym pod kątem 45° do lotu poziomego.
Ocenę obniża się jeśli:
- Pętle nie były kołowe.
- Pochylenie toru lotu przed i po półbeczkach nie były pod kątem 45°.
- Nastąpiła zmiana kursu lotu modelu.
- Półbeczki nie były w tym samym miejscu na środku linii opadania pod
kątem 45°.
- e6. LOT PLECOWY: K-2.
Model lecąc po kursie prostoliniowym wykonuje pój beczki, a następnie w locie
plecowym prostoliniowym leci około 3 sekund. Do lotu normalnego przechodzi
pój beczką.
Ocenę obniża się, jeśli:
- Półbeczki były z przepadnięciem.
- Półbeczki nie miały 180°.
- Lot plecowy nie był prostoliniowy.
- Nastąpiła zmiana kierunku lotu.
- e7. PRZEWRÓT: K-2.
Przewrót może być wykonany w lewo lub w prawo z poprawką na wiatr. Model wznosi
się pionowo i wykonuje zawrót o 180° przez skrzydło. Nurkuje i przechodzi
z powrotem do lotu poziomego w kierunku przeciwnym do tego, jaki miał w momencie
wejścia w figurę.
Ocenę obniża się jeśli:
- Model nie znajdował się w położeniu pionowym.
- Model nie wykonał zwrotu o 180°.
- Promień zwrotu przekracza 1,5 rozpiętości skrzydła.
- Za wahadłowe wejście do lotu nurkowego.
- e8. KORKOCIĄG: K-3.
Korkociąg powinien zawierać trzy zwitki. Model kończąc poprzednią figurę tj.
przewrót, znajduje się w locie z wiatrem, powracając za strefę centralną demonstrowania
figur nabiera wysokości i wykonuje zakręt lub inny element lotu pozwalający
na zmianę kierunku lotu pod wiatr. Model ustała kurs, zmniejsza obroty silnika
i utrzymywany jest z nosem podniesionym lekko do góry, dopóki nie nastąpi
przeciągnięcie i początek korkociągu. Model wykonuje w autorotacji trzy pełne
zwitki korkociągu i powraca do pierwotnego kursu w locie poziomym.
Ocenę obniża się jeśli:
- .Skrzydło przy wejściu i wyjściu z korkociągu nie było poziomo.
- Kurs lotu modelu przy wejściu i wyjściu z korkociągu był zmieniony.
- Model nie wykonał trzech pełnych zwitek korkociągu.
- Za wykonanie mniej niż 2 lub więcej niż 4 zwitek zawodnik otrzymuje
zero punktów.
- Jeśli korkociąg jest spiralnym lotem nurkowym zawodnik otrzymuje zero
punktów.
- e9. RUNDA CZTEROZAKRĘTOWA: K-1.
Po wyjściu z ostatniej figury (korkociąg) model leci lotem prostoliniowym
pod wiatr i wykonuje zakręt w lewo lub w prawo (decyduje sędzia) i leci lotem
prostoliniowym z wiatrem budując drugi bok rundy. Pierwszy i drugi bok rundy
czterozakrętowej jest wykonywany z zachowaniem stałej wysokości. Po trzecim
zakręcie o 90° model zaczyna lekkie zniżanie lotem prostoliniowym. Po czwartym
zakręcie o 90° model zniża lot lotem prostoliniowym przygotowując się do lądowania.
Ocenę obniża się jeżeli:
- Zakręty nie miały 90°.
- Boki rundy nie były prostoliniowe.
- Dwa pierwsze boki rundy nie były wykonane na stałej wysokości.
- Dwa ostatnie boki rundy nie były prostoliniowe z płynnym wytracaniem
wysokości.
- e10. LĄDOWANIE: K-1.
Model wykonuje ostatni bok rundy czterozakrętowej, leci (w linii prostej płynnie
wysokość) pod wiatr na stałym kierunku, aż dotknie pasa startowego w strefie
Lądowanie jest zakończone, gdy model toczy się przez 10 metrów.
Ocenę obniża się jeśli:
- Lądowanie nie odbyło się zgodnie z elementami lądowania -zero punktów.
- Którakolwiek goleń podwozia zamknęła się w trakcie lądowania -zero punktów.
- Model wylądował poza strefą lądowania -zero punktów.
- Model w czasie lądowania skapotował -zero punktów.
Za elementy lądowania można przyznać tylko 0 lub 10 punktów.
Cytowany regulamin w oryginale dotyczy równiez
F3C-klub (smiglowce RC), odpowiednie fragmenty usunieto.
Aktualizacja 30.10.2000
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL