CZĘŚĆ PIĄTA - PRZEPISY TECHNICZNE ZAWODÓW MODELI ZDALNIE STEROWANYCH
(Na podstawie biuletynu modelarskiego Aeroklubu Polskiego "Sport Modelarski" Nr 1/2000)
KLASA F3A - MODELE AKROBACYJNE
5.1.9. Klasyfikacja
Każdy zawodnik wykonuje cztery loty, z których trzy najlepsze będą liczone do ustalenia miejsc zespołowych poszczególnych ekip. Czołówka licząca 20%, ale nie więcej niż 15 zawodników wykonuje cztery dodatkowe loty w celu ustalenia zwycięzcy indywidualnego. Dwa loty będą wykonywane w oparciu o obowiązujący znany program finałowy, pozostałe dwa w oparciu o program nieznany. Loty według programu znanego i nieznanego będą wykonywane na przemian. Do klasyfikacji końcowej uwzględnione będą lepsze wyniki lotu według programu znanego i nieznanego. W przypadku remisu, w celu ustalenia klasyfikacji, należy wziąć pod uwagę wyniki uzyskane wlotach eliminacyjnych. Wyniki wszystkich kolejek, wstępnych i finałowych należy obliczać przy użyciu statystycznego systemu obliczania średniej Tarasova - Bauera - Longa (TBL). Na mistrzostwach świata j kontynentów można używać tylko programów komputerowych zaaprobowanych przez Biuro (JAM. obejmujących algorytm TBL i system analizy pracy sędziów. Następnie wszystkie wyniki w każdej kolejce (eliminacyjnej i finałowej) należy przeliczyć według algorytmu: po zakończeniu kolejki lotów ocenianych przez daną grupę sędziów, najlepszemu zawodnikowi przyznaje się 1000 punktów. Pozostałe wyniki zawodników, którzy wykonali loty przed tą komisją sędziowską, obliczane są w odniesieniu do 1.000 punktów, przyjmując stosunek liczby punktów zdobytych przez danego zawodnika do liczby punktów zdobytych przez zwycięzcę w tej kolejce lotów.
Punkty x=Sx / Sw * 1000
Gdzie:
Punkty x= wynik zawodnika X w danej kolejce przeliczony na skalę 1000-punktową
Sx = liczba punktów zdobyta w danej kolejce przez zawodnika X
Sw = liczba punktów zdobyta w danej kolejce przez zwycięzcę kolejki
Uwaga:
1. Loty finałowe, których celem jest wyłonienie zwycięzcy indywidualnego wymagane są tylko na mistrzostwach świata i kontynentów. W przypadku niniejszych zawodów, zwycięzca indywidualny oraz lokaty ekip ustalane są na podstawie sumy trzech najlepszych lotów.
2. System TBL należy stosować na zawodach, w których uczestniczy minimum 10 zawodników i ocenę przeprowadza 5 sędziów. Na zawodach o małej frekwencji (podczas których nie stosuje się systemu TBL), które oceniane są przez czterech lub więcej sędziów odrzuca się wyniki najwyższe i najniższe za każdą figurę.
5.1.13. Program akrobacji
W latach 2000-2001 program P-01 będzie wykonywany w lotach eliminacyjnych, program F-01 w lotach finałowych.
W latach 2002-2003 program P-03 będzie wykonywany w lotach eliminacyjnych, program F-03 w lotach finałowych.
Start
1
Pętla trójkątna z 2/4 beczki akcentowanej na szczycie. Wyjście odwrócone.
4
Pół odwróconej ósemki kubańskiej. Wyjście odwrócone. 2
1-l/2 ujemnej beczki autorotacyjnej. 2/2 beczki akcentowanej. 5
Kapelusz z 3/4 beczki akcentowanej w górę 1/4 beczki w dół. 3
Wznoszenie pod kątem 45° z dwoma 2/2 beczek akcentowanych w przeciwnych kierunkach.4
Pół pętli kwadratowej z beczką w dół. Wyjście odwrócone. 2
Ośmioboczna pętla zewnętrzna. Wyjście odwrócone. 4
Figura 9 z 1/2 beczki w górę. Wyjście odwrócone. 2
Ósemka pionowa (ze środka). Wyjście odwrócone,
3
Dwie zwitki korkociągu plecowego.
2
Dwie części lotu na żyletkę w przeciwnych kierunkach. 4
Immelman z beczką. Wyjście odwrócone.
2
Skobel z 2/4 beczki akcentowanej w dół, beczka w górę. 4
Odwrócony kapelusz z ćwierćbeczkami.
3
Dwie pętle z dwoma półbeczkami.
4
Wywrót.
1
Przewrót, 3/4 beczki akcentowanej w górę, 1 i/4 beczki autorotacyjnej w dół. 5
Skobel z boku. Wyjście odwrócone.
2
Beczka sterowana.
3
Pół pętli kwadratowej na rogu.
1
Figura Z.
4
Lądowanie.
1
Suma
66
Program P-03
Współczynnik K
Start.
1
Pętla kwadratowa na rogu z półbeczkami.
5
Przewrót 2/4 beczki akcentowanej w górę. Wyjście odwrócone. 2
2/2 beczki akcentowanej i w przeciwnym kierunku beczka akcentowana na 4. Wyjście
odwrócone. 4
Pół pętli kwadratowej.
1
Klepsydra (ze środka).
5
Pół pętli.
1
Kobra ze szczytu 2/4 beczki akcentowanej.
4
Pół pętli kwadratowej z półbeczką.
2
1 l/2 dodatniej beczki autorotacyjnej,
4/8 beczki akcentowanej.
5
Pół odwróconej ósemki kubańskiej z beczką. Wyjście odwrócone. 2
Beczka akcentowana na 4.
4
Skobel 2/4 beczki akcentowanej w górę, 1/2 beczki w dół. 3
Wznoszenie pod kątem 45°, 1 l/2 dodatniej beczki autorotacyjnej. Wyjście odwrócone.
4
Odwrócony kapelusz z ćwierćbeczkami.
3
Ósemka kubańska ze szczytu z 2/2 beczki akcentowanej. 4
Pół pętli, 2/4 beczki akcentowanej.
2
Avalanche, 1 1/2 beczki autorotacyjnej. Wyjście odwrócone. 4
Figura 9, 3/2 beczki akcentowanej w górę. Wyjście odwrócone. 2
Ósemka pionowa z półbeczkami. Wyjście odwrócone. 3
Pół pętli zewnętrznej w górę,
i/2 beczki, Wyjście odwrócone.
1
Dwa plecowe korkociągi w przeciwnych kierunkach z półbeczką na wyjściu.
4
Lądowanie .
1
Suma
67
Start.
1
Ósemka kubańska z 4/8 beczki akcentowanej i beczką. Wyjście odwrócone. 4
Przewrót, beczka akcentowana na 4 w górę, 1/2 beczki w dół. 3
Beczka akcentowana na 8.
4
Pół pętli z dodatnią beczką autorotacyjną. Wyjście odwrócone. 4
2 1/2 zwitki korkociągu plecowego.
3
Skobel, dodatnia beczka autorotacyjna w górę, beczka akcentowana na
w dół (lub 1 1/4 dodatniej beczki autorotacyjnej w górę, 3/4 beczki
autorotacyjnej w dół). Wyjście odwrócone.
4
Dwie beczki w przeciwnych kierunkach.
4
Kapelusz, 3/4 beczki w górę, 3/4 ujemnej beczki autorotacyjnej w dół. 4
Ósemka pionowa z beczką i półbeczką. Wyjście odwrócone. 5
Pół pętli kwadratowej z 2/4 beczki akcentowanej w górę. Wyjście odwrócone. 2
Koło z beczek. Wyjście odwrócone.
5
Pól pętli kwadratowej na rogu z półbeczkami.
3
1 1/4 dodatniej beczki autorotacyjnej i 1 1/4 beczki w przeciwnym kierunku. 5
Pół odwróconej ósemki kubańskiej z beczka. Wyjście odwrócone. 2
Beczka akcentowana na 4.
4
Skobel, 2/4 beczki akcentowanej w górę, 1 1/2 ujemnej beczki autorotacyjnej
w dół. 4
Pętla z beczką akcentowaną na 8 na szczycie.
5
Lądowanie.
1
Suma
67
Program F-03
Współczynnik K
Start.
1
Pętla kwadratowa, 2/4 beczki akcentowanej w górę w dół, beczka autorotacyjna
na górze i dole. 5
Skobel, 1 1/2 beczki w górę.
2
2 3/4 beczki akcentowanej w przeciwnych kierunkach. 4
Pół pętli ośmioboczne z 2/2 beczki akcentowanej. Wyjście odwrócone. 3
Pętla z beczką . Wyjście odwrócone. 3
Pól pętli.
1
3/4 beczki akcentowanej i 1 1/4 dodatniej beczki autorotacyjnej. 5
Przewrót.
2
Na wznoszeniu 45 stopni 7/8 pętli zewnętrznej, 2/2 beczki akcentowanej. 3
Dodatnia beczka autorotacyjna, 3/8 pętli zewnętrznej, 2/4 beczki akcentowanej
w dół. 4
W pionie 2/4 beczki akcentowanej i ujemna beczka autorotacyjna.w przeciwnym
kierunku.
Wyjście odwrócone.
4
Skobel, 1/2 beczki w dół (lub 3/4 beczki w górę i w dół). Wyjście odwrócone.
3
Dwa plecowe korkociągi: 1 1/2 zwitki pierwszy i w przeciwnym kierunku 1 zwitka
drugi. 5
Na wznoszeniu 45 stopni 1/4 beczki w locie na żyletkę, pół pętli w górę
lub w dół, 1/4 beczki na opadaniu 45 stopni.
5
Skobel z beczką akcentowaną na 8 na wznoszeniu, 2 ujemne beczki
akcentowane na opadaniu.
5
Figura 9 z beczką na wznoszeniu. Wyjście odwrócone. 3
Klepsydra (ze środka), 2/2 beczki akcentowanej na szczycie, 2/4 beczki na
spodzie. 5
Lądowanie.
1
Suma
66
Obowiązuje od 2000 roku
Tłumaczenie opisu
figur:
/Robert Makowski z Aeroklubu Poznańskiego./
Program eliminacyjny
P-01
Program eliminacyjny
P-03
1.
Start.
Patrz P-01.
2.
Pętla kwadratowa na rogu z półbeczkami.
Model wznosi się pod kątem 45° i wykonuje pętlę kwadratową, na której drugim
i czwartym boku wykonuje pół beczki, a następnie przechodzi do lotu poziomego.
Uwagi:
Początek i koniec figury musi być w tym samym punkcie.
3.
Przewrót przez skrzydło z 2\4 beczki akcentowanej w górę,
wyjście odwrócone.
Model wznosi się i wykonuje 2 tempa beczki akcentowanej na 4, po czym wykonuje
przewrót przez skrzydło, a następnie przechodzi do lotu poziomego w pozycji
odwróconej.
4.
2\2 beczki akcentowanej i w przeciwnym kierunku beczka akcentowana
na 4. Wyjście odwrócone.
Z pozycji odwróconej model wykonuje 2 tempa beczki akcentowanej na 2, po czym
w przeciwnym kierunku beczkę akcentowaną na 4. Następnie przechodzi do lotu
poziomego w pozycji odwróconej.
5.
Pół kwadratowej pętli.
Z pozycji odwróconej model wznosi się i wykonuje pół kwadratowej pętli, po
czym przechodzi do lotu poziomego.
6.
Klepsydra ze środka.
Model opada pod kątem 45° a następnie wykonuje obrót o 135° przechodząc do
lotu poziomego w pozycji odwróconej, po czym wykonuje obrót o135° i przechodzi
do wznoszenia pod kątem 45° do poziomu i wykonuje pół beczki przechodząc do
lotu wznoszącego w pozycji odwróconej. Następnie wykonuje obrót o l35° i
przechodzi do lotu poziomego, po czym wykonuje obrót o 135° i opada pod
kątem 45° do poziomu . W punkcie przecięcia się linii wznoszenia i opadania
model przechodzi do lotu poziomego w pozycji odwróconej.
7.
Pół pętli zewnętrznej.
Model wykonuje pół pętli zewnętrznej i przechodzi do lotu poziomego.
8.
Kobra ze szczytu 2\4 beczki akcentowanej.
Model opada pod kątem 45° i wykonuje 2 tempa beczki akcentowanej na 4, po
czym wykonuje obrót o 45° i przechodzi do wznoszenia pod kątem 45° i wykonuje
kolejne 2 tempa beczki akcentowanej na 4, a następnie przechodzi do lotu poziomego.
Uwagi:
Kierunki każdej 2\4 beczki są dowolne.
9.
Pól pętli kwadratowej z półbeczką.
Model wykonuje pól zewnętrznej pętli kwadratowej, na opadaniu wykonuje półbeczkę.
a następnie przechodzi do lotu poziomego.
10.
l-1\2 dodatniej beczki autorotacyjnej, 4\8 beczki akcentowanej
.
Model wykonuje 1-1\2 dodatniej beczki autorotacyjnej, po czym wykonuje 4
tempa beczki akcentowanej na 8.
Uwagi:
Możliwe jest jedynie krótkie wahniecie pomiędzy beczkami.
11.
Pół odwróconej ósemki kubańskiej z beczką. Wyjście odwrócone.
Model wznosi się pod katem 45° i wykonuje beczkę, po czym wykonuje 5\8 pętli
zewnętrznej, po czym przechodzi do lotu poziomego w pozycji odwróconej.
12.
Beczka akcentowana na 4.
Z lotu odwróconego model wykonuje beczkę akcentowaną na 4, a następnie przechodzi
do lotu poziomego w pozycji odwróconej .
13.
Skobel 2\4 beczki akcentowanej na wznoszeniu i pół beczki
na opadaniu.
Z pozycji odwróconej model wznosi się i wykonuje 2 tempa beczki akcentowanej
na 4. po czym wykonuje pól pętli wewnętrznej i na opadaniu pół beczki,
po czym przechodzi do lotu poziomego.
14.
Wznoszenie pod kątem 45° i 1-1\2 dodatniej beczki autorotacyjnej.
Wyjście odwrócone.
Na wznoszeniu pod kątem 45° model wykonuje 1-1\2 dodatniej beczki autorotacyjnej,
po czym przechodzi do lotu poziomego w pozycji odwróconej.
15.
Odwrócony kapelusz z ćwierćbeczkami.
Model opada, wykonuje 1\4 beczki w lewo lub prawo, a następnie przechodzi
do lotu poziomego w pozycji odwróconej w poprzek linii lotów, następnie wznosi
się i wykonuje kolejne 1\4 beczki, następnie przechodzi do lotu poziomego.
Uwagi:
Kierunki wejścia i wyjścia muszą być przeciwne.
16.
Zewnętrzno-wewnętrzna ósemka ze szczytu z 2\2 beczki akcentowanej.
Model opada i wykonuje 5\8 pętli zewnętrznej, po czym wznosi się i w pozycji
odwróconej pod kątem 45° wykonuje 3\4 pętli wewnętrznej, po czym wznosi się
pod kątem 45° wykonuje 2 tempa beczki akcentowanej na 2 i przechodzi do lotu
poziomego.
17.
Pól pętli zewnętrznej z 2\4 beczki akcentowanej.
Model wykonuje pól pętli zewnętrznej, po czym natychmiast wykonuje 2 tempa
beczki akcentowanej na 4, następnie przechodzi do lotu poziomego
18.
Avalanche z 1-1\2 beczki autorotacyjnej. Wyjście odwrócone.
Model wznosi się i wykonuje pól pętli wewnętrznej, na szczycie której wykonuje
1-1\2 beczki autorotacyjnej dodatniej lub ujemnej, po czym wykonuje pól zewnętrznej
pętli, po czym przechodzi do lotu poziomego w pozycji odwróconej.
19.
Figura 9 z 3\2 beczki akcentowanej w górę. Wyjście odwrócone.
Z pozycji odwróconej model wznosi się i wykonuje 3 tempa beczki akcentowanej
na 2, a następnie 3\4 pętli zewnętrznej, po czym przechodzi do lotu poziomego
w pozycji odwróconej.
20.
Ósemka pionowa z półbeczkami. Wyjście odwrócone.
Z pozycji odwróconej model wznosi się wykonuje pętlę zewnętrzną, na spodzie
której wykonuje półbeczkę, a następnie przechodzi do drugiej zewnętrznej pętli,
ta szczycie której wykonuje półbeczki, a następnie przechodzi do lotu poziomego
w pozycji odwróconej. Wyjście w pozycji odwróconej.
Uwagi:
Górna i dolna pętla musi być okrągła, półbeczki muszą być wpisane w okręgi.
21.
Pół pętli zewnętrznej w górę, 1/2 beczki. Wyjście odwrócone.
Z pozycji odwróconej model wznosi się i wykonuje pół pętli zewnętrznej, po
czym natychmiast wykonuje pół beczki, a następnie przechodzi do lotu poziomego
w pozycji odwróconej.
22.
Dwa plecowe korkociągi w przeciwnych kierunkach z półbeczką
na wyjściu.
Z lotu odwróconego model wykonuje 2 zwitki plecowego korkociągu, a następnie
wykonuje kolejne 2 zwitki w przeciwnym kierunku. Po przejściu do lotu poziomego
w pozycji odwróconej model wykonuje pół beczki.
Uwagi:
Przejście z pierwszego do drugiego korkociągu musi być bezzwłoczne.
Pół beczki jest częścią figury.
23. Lądowanie. Patrz P-01.
Program finałowy
F-01
1.
Start.
Patrz P-01.
2.
Ósemka kubańska z 4\8 beczki akcentowanej i beczką. Wyjście
odwrócone.
Model wznosi się i wykonuje 5\8 pętli wewnętrznej. Następnie opada pod kątem
45° i wykonuje 4 tempa beczki akcentowanej na 8, a następnie przechodzi do
3\4 pętli wewnętrznej, po czym opada pod kątem 45° i wykonuje beczkę. Następnie
przechodzi do lotu poziomego w pozycji odwróconej.
3.
Przewrót, beczka akcentowana na 4 na wznoszeniu i pół beczki
na opadaniu.
Model w pozycji odwróconej wznosi się i wykonuje beczkę akcentowaną na 4.
następnie przewrót przez skrzydło, po czym na opadaniu pół beczki, a następnie
przechodzi do lotu poziomego.
4.
Beczka akcentowana na 8.
Model wykonuje obrót o 360° z zatrzymaniami co 45° przy których skrzydła modelu
muszą być poziomo, prostopadle lub pod kątem 45° do horyzontu.
5.
Pól pętli z dodatnią beczką autorotacyjną. Wyjście odwrócone.
Model wykonuje pól pętli wewnętrznej, a następnie przechodzi bez zwłoki do
dodatniej beczki autorotacyjnej, po czym przechodzi do lotu poziomego w pozycji
odwróconej.
Uwagi:
Beczka autorotacyjna musi być dodatnia. Beczka autorotacyjna ujemna - zero
pkt.
Pomiędzy figurami nie może być żadnego wahnięcia.
6.
2-1\2 zwitki korkociągu plecowego.
Z pozycji odwróconej model wykonuje 2-1\2 zwitki korkociągu plecowego, po
czym przechodzi do lotu poziomego.
7.
Skobel z dodatnią beczką autorotacyjną na wznoszeniu i beczką
akcentowaną na 4 na opadaniu lub 1-l\4 dodatniej beczki autorotacyjnej na
wznoszeniu i 3\4 beczki akcentowanej na opadaniu. Wyjście odwrócone.
Model wznosi się i wykonuje dodatnią beczkę autorotacyjną \ lub alternatywnie
1-1\4 dodatniej beczki autorotacyjnej \ następnie wykonuje pól pętli zewnętrznej,
po czym przechodzi do opadania i wykonuje beczkę akcentowaną na 4 lub alternatywnie
3\4 beczki akcentowanej na 4, po czym przechodzi do lotu poziomego pozycji
odwróconej.
Uwagi:
Pół pętli musi być półpętlą zewnętrzną.
8.
Dwie beczki w przeciwnych kierunkach.
Z pozycji odwróconej model wykonuje beczkę, po czym natychmiast przechodzi
do wykonania beczki w przeciwnym kierunku, wyjście w pozycji odwróconej.
Uwagi:
Wahnięcia pomiędzy beczkami powinny być bardzo krótkie.
9.
Kapelusz z 3\4 beczki na wznoszeniu i 3\4 ujemnej beczki
autorotacyjnej na opadaniu.
Z pozycji odwróconej model wznosi się i wykonuje3\4 beczki, po czym przechodzi
do lotu poziomego odwróconego, a następnie przechodzi do opadania i wykonuje
3\4 ujemnej beczki autorotacyjnej, po czym przechodzi do lotu poziomego.
Uwagi:
Kierunki wejścia i wyjścia z figury muszą być w przeciwne.
10.
Ósemka pionowa z beczką i półbeczką. Wyjście odwrócone.
Model wznosi się i wykonuje pół pętli wewnętrznej, na szczycie której wykonuje
beczkę, przechodzi do półpętli zewnętrznej, w dolnym jej punkcie wykonuje
pól beczki, a następnie przechodzi do wykonania pętli zewnętrznej, po czyni
przechodzi do lotu poziomego w pozycji odwróconej.
Uwagi:
Pętle muszą być okrągłe i mieć taki sam promień, a części beczek muszą być
wpisane w okrąg.
Pętle muszą leżeć w jednej osi.
11.
Pół pętli kwadratowej z 2\4 beczki akcentowanej na wznoszeniu.
Wyjście odwrócone.
Z pozycji odwróconej model wznosi się i wykonuje pół pętli kwadratowej, na
pionowym boku której wykonuje 2 tempa beczki akcentowanej na 4. a następnie
przechodzi do lotu poziomego w pozycji odwróconej.
12.
Kolo z beczek. Wyjście odwrócone.
Z lotu odwróconego model wykonuje koło z beczek z obrotami w przeciwnych kierunkach.
Pierwsza beczka ma obrót na zewnątrz.
Uwagi:
Prędkość obrotów beczek musi być stała. Beczki muszą następować natychmiast
jedna po drugiej.
Okrąg ma mieć stałą średnicę zaczynać i kończyć się w tym samym punkcie. Jeżeli
figura będzie zbyt rozległa lub wykonana zbyt daleko należy obniżyć punktację.
13.
Pól pętli kwadratowej na rogu z półbeczkami.
Model opada pod kątem 45° i wykonuje 1\2 beczki, po czym wykonuje obrót o
90° i na opadaniu pod kątem 45° do poziomu wykonuje 1\2 beczki w kierunku
przeciwnym do pierwszej, a następnie przechodzi do lotu poziomego.
14.
1-1\4 dodatniej beczki autorotacyjnej i 1-1\4 beczki w przeciwnym
kierunku.
Model wykonuje 1-1\4 dodatniej beczki autorotacyjnej, przechodzi do lotu ta
żyletkę, a następnie wykonuje 1-1\4 beczki w przeciwnym kierunku.
Uwagi:
Przerwa pomiędzy beczkami powinna być bardzo krótka.
Manewr powinien być wykonany wzdłuż linii poziomej.
15.
Pól odwróconej ósemki kubańskiej z beczką Wyjście odwrócone.
Model wznosi się pod kątem 45° i wykonuje beczkę, a następnie 5\8 pętli zewnętrznej,
po czym przechodzi do lotu poziomego w pozycji odwróconej.
16.
Beczka akcentowana na 4.
Z pozycji odwróconej model wykonuje obrót o 360° z zatrzymaniami co 90°, kiedy
skrzydła są prostopadle lub równolegle do horyzontu. Wyjście w pozycji odwróconej.
17. Skobel
z 2\4 beczki akcentowanej na wznoszeniu i 1-l\2 ujemnej beczki autorotacyjnej
na opadaniu.
Model wznosi się i wykonuje 2 tempa beczki akcentowanej na 4, po czym wykonuje
pól pętli wewnętrznej i na opadaniu wykonuje l-1\2 ujemnej beczki autorotacyjnej,
a następnie przechodzi do lotu poziomego.
18. Pętla
z beczką akcentowaną na 8 na szczycie.
Model wykonuje pętlę wewnętrzną, na szczycie której wykonuje beczkę akcentowaną
na 8 a następnie przechodzi do lotu poziomego.
Uwagi:
Środek beczki akcentowanej musi leżeć w osi pętli
Pętla musi być okrągła, a beczka wpisana w okrąg.
19. Lądowanie.
Patrz P-01.
Program finałowy F-03
5.
Pól pętli ośmiobocznej z 2\2 beczki akcentowanej. Wyjście
odwrócone.
Model wznosi się pod kątem 45° i wykonuje pół pętli ośmiokątnej, po czym wykonuje
2 tempa beczki akcentowanej na 2, a następnie przechodzi do lotu poziomego
w pozycji odwróconej.
Uwagi:
Pól pętli jest skończone przed rozpoczęciem beczki.
Beczkę powinien poprzedzić odcinek lotu poziomego o długości 1\2 boku pętli.
6.
Pętla z beczką. Wyjście odwrócone.
Model wykonuje pętlę zewnętrzną, w dole której wykonuje beczkę, po czym przechodzi
do lotu poziomego w pozycji odwróconej.
Uwagi:
Pętla musi być okrągła, a beczka wpisana w jej okrąg.
Model musi być w pozycji odwróconej na spodzie figury.
7.
Pól pętli.
Model opada i wykonuje pól pętli wewnętrznej, po czym przechodzi do lotu poziomego.
8.
3\4 beczki akcentowanej i l-1\4 dodatniej beczki autorotacyjnej.
Model wykonuje 3 tempa beczki akcentowanej na 4, a następnie 1-1\4
dodatniej beczki autorotacyjnej
9.
Przewrót.
Model wznosi się i wykonuje przewrót przez skrzydło, po czym przechodzi do
lotu poziomego.
10.
Na wznoszeniu 45° 7\8
pętli zewnętrznej, 2\2 beczki akcentowanej.
Model wznosi się pod kątem 45°, a następnie wykonuje 7\8 pętli zewnętrznej,
po przejściu do lotu pionowego wykonuje 2 tempa beczki akcentowanej na 2,
po czym przechodzi do lotu poziomego.
11.
Dodatnia beczka autorotacyjna, 3\8 pętli zewnętrznej, 2\4
beczki akcentowanej w dół.
Model wykonuje dodatnią beczkę autorotacyjną, po czym wykonuje zakręt o 135°,
przechodzi do nurkowania pod kątem 45° i wykonuje 2 tempa beczki akcentowanej
na 4, a następnie przechodzi do lotu poziomego .
12.
W pionie 2\4 beczki akcentowanej i ujemna beczka autorotacyjna
w przeciwnym kierunku. Wyjście odwrócone.
Model wznosi się pionowo i wykonuje 2 tempa beczki akcentowanej na 4, a
następnie, w przeciwnym kierunku, ujemną beczkę autorotacyjną, po czym przechodzi
do lotu poziomego w pozycji odwróconej.
13.
Skobel z 1\2 beczki w dół lub 3\4 beczki w dół i górę. Wyjście
odwrócone.
Z pozycji odwróconej model opada i wykonuje 1\2 \ lub 3\4 \ beczki, a następnie
wykonuje pól pętli zewnętrznej i przechodzi do wznoszenia lub alternatywnie
wykonuje 3\4 beczki na wznoszeniu, po czym przechodzi do lotu poziomego w
pozycji odwróconej.
Uwagi:
Pół pętli musi być półpętlą zewnętrzną.
14.
Dwa odwrócone korkociągi 1-1\2 zwitki pierwszy i w przeciwnym
kierunku 1 zwitka drugi.
Z pozycji odwróconej model wykonuje 1-1\2 zwitki korkociągu, a następnie przechodzi
do 1 zwitki korkociągu w przeciwnym kierunku, po czym przechodzi do lotu poziomego.
Uwagi:
Drugi korkociąg musi być wykonany natychmiast po pierwszym.
15.
Na wznoszeniu 45° z 1\4 beczki, w locie na żyletkę pól pętli
w górę lub w dół, 1\4 beczki na opadaniu.
Model wznosi się pod kątem 45° i wykonuje 1\4 beczki, a następnie w
locie na żyletkę 1\2 pętli w górę lub w dół, po czym na opadaniu 1\4 beczki,
a następnie przechodzi do lotu poziomego.
Uwagi:
Górne części linii wznoszenia i opadania 45° są przedłużeniem linii lotu na
żyletkę.
16.
Skobel z beczką akcentowaną na 8 na wznoszeniu i 2 ujemnymi
beczkami autorotacyjnymi na opadaniu.
Model wznosi się i wykonuje beczkę akcentowaną na 8, a następnie wykonuje
pół pętli wewnętrznej, po czym przechodzi do opadania i wykonuje 2 ujemne
beczki autorotacyjne, po czym przechodzi do lotu poziomego.
17.
Figura 9 z beczką na wznoszeniu. Wyjście odwrócone.
Model wznosi się i wykonuje beczkę, a następnie wykonuje 3\4 pętli zewnętrznej,
po czyni przechodzi do lotu poziomego w pozycji odwróconej.
18.
Klepsydra ze środka 2\2 beczki akcentowanej na szczycie,
2\4 beczki akcentowanej na spodzie.
Z pozycji odwróconej model wznosi się pod kątem 45°, a następnie wykonuje
obrót o 135° do horyzontu, wykonuje 2 tempa beczki akcentowanej na 2, a następnie
wykonuje obrót o 135° i przechodzi do opadania pod kątem 45° do linii horyzontu,
po czym wykonuje obrót o 135° i przechodzi do lotu poziomego i wykonuje 2
tempa beczki akcentowanej na 4, po czym wykonuje obrót o 135° i przechodzi
do wznoszenia pod kątem 45° do horyzontu. W punkcie przecięcia się linii wznoszenia
i opadania model wykonuje obrót o 45° i przechodzi do lotu poziomego.
Uwagi:
Wejście i wyjście z figury musi być w tym samym punkcie.
19. Lądowanie. Patrz P-01.
NIEZNANY PROGRAM
AKROBACJI NA LOTY FINAŁOWE
5F.1. Nieznany program akrobacji ma być wykorzystany dla drugiej i czwartej kolejki lotów finałowych na mistrzostwach świata i kontynentów i ma być układany przez finalistów. Zakończenie układania programu nieznanego powinno nastąpić nie później niż na 12 godzin przed rozpoczęciem lotów finałowych według nieznanego programu.
5F.2. Programy nieznane mają być układane przez finalistów. Każdy finalista po kolei wybiera z zatwierdzonego programu odpowiednią - centralną bądź skrajną figurę. Kolejność zgłaszania figur ustalana jest w drodze losowania i powtarza się aż do momentu utworzenia pełnego programu lotu. Zgłoszone figury muszą odpowiadać następującym kryteriom:
5F.2.1. Wejście w figurę musi harmonizować z wyjściem z poprzedniej figury, należy uwzględnić wysokość na wejściu w figurę, położenie (lot pionowy w górę lub lot odwrócony), kierunek lotu i wielkość figur;
5F.2.2. Niepowtarzalność figur;
5F.2.3. Niepowtarzalność figur z tej samej grupy figur z wyłączeniem beczek poziomych;
5F.2.4. Wejście w korkociąg pod wiatr;
5F.2.5. Wszystkie beczki poziome muszą być wykonywane z wiatrem
5F.2.6. Trzy lub cztery z wybranych figur muszą posiadać współczynnik trudności K=5;
SF.2.7. Program nieznany ma składać się z 19 figur łącznie ze startem i lądowaniem;
5F.2.7.1. Start pod wiatr
5F2.7.2. 9 manewrów centralnych (5 pod wiatr, 4 z wiatrem)
5F.2.7.3. 8 manewrów skrajnych
5F2.7.4. Lądowanie pod wiatr
5F.3. Po ułożeniu nieznanego programu i sprawdzeniu jego poprawności, program ten musi być zatwierdzony przez jury i dyrektora sportowego. Następnie kopie programu muszą być dostarczone kierownikom ekip, finalistom, sędziom, jurorom. pilotom, którzy będą wykonywać loty pokazowe. Organizator musi przygotować odpowiednią liczbę kopii dla widzów i udostępnić je.
5F.4. Po ułożeniu nieznanego programu, sędziowie muszą przedyskutować program i zaznajomić się z kolejnością w jakiej mają być wykonywane poszczególne figury.
5F.5. Rysunek programów nieznanych (z użyciem symboli aresti) musi być dostarczony finalistom i sędziom.
5F6. Finalistom nie wolno podejmować żadnych prób (loty modelem bądź z wykorzystaniem elektronicznego symulatora lotów) wykonywania nieznanego programu od momentu jego ułożenia do momentu lotów finałowych. Dowód takiej próby będzie uznany za oszukiwanie i będzie stanowił podstawę do dyskwalifikacji z mistrzostw.
5F.7. Przed finałami oprócz lotu pokazowego według programu znanego, muszą być wykonane przynajmniej dwa loty według programu nieznanego. Loty pokazowe według programu nieznanego mogą być obserwowane przez finalistów i musza być oceniane przez sędziów. Pod żadnym pozorem wyniki lotów pokazowych nie mogą być ogłaszane na tablicy wyników.
5F.8. Lista figur do ułożenia programu nieznanego (5F.8.1. i 5F.8.2.).
Uwaga:
oryginał znajduje się w dokumentacji Działu Szkoleniu i Sportu Aeroklubu Polskiego
i może być udostępniony zainteresowanym na życzenie.
Obowiązuje
od 2000 roku
WYTYCZNE DLA SĘDZIÓW
OCENIAJĄCYCH AKROBACJĘ MODELI ZDALNIE STEROWANYCH KLASY F3A
Przykład planu lotu.
Aktualizacja 3.11.2000